ייצור מוצרים אלקטרוניים לפי תקן ROHS

גם היום, מספר שנים לאחר שתקן ROHS הוטמע ברוב המוצרים האלקטרוניים והפך להיות התקן הסטנדרטי עדיין יש בלבול בין הגדרת מוצר ללא עופרת "LEAD FREE" וסימונו – LF ובין מוצר העומד בתקן "ROHS COMPETIBLE " (Restriction Of Hazardous Substances) וסימונו ROHS.

כשעל פריט רשום "LF", אחוז העופרת המותר בו הוא מתחת ל 0.1% כרשום בתקן אבל אין שום מגבלה על שאר החומרים.

כשעל מוצר רשום "ROHS", במוצר הנ"ל לא יופיעו חומרים הנ"ל:

  • עופרת
  • כספית
  • קדמיום
  • כרום ותרכובותיו
  • פוליברומיט בי פנול PBB
  • פוליברומיט די פניל אתר PBDE

 

שני החומרים האחרונים הם תוספים לפלסטיקה המונעים דליקה. הם מופיעים בזיווד המוצר ולעיתים בזיווד הרכיבים עצמם. יש לשים לב שבחלקי המתכת במוצר כמו בברגים או בטבעות יש ציפוי של כרום וקדמיום, האסורים גם כן.

התקן חל על כל המוצרים האלקטרוניים, למעט אלו שמוגדרים בפירוש, כמו ציוד צבאי או מכשור רפואי.

תהליכי יצור על פי תקן ROHS

תהליכי הייצור של המוצרים העומדים בתקן ROHS וב LF שונים מהתהליכים הרגילים בשל השוני בתכונות הפיסיקליות שלהם. לדוגמא, טמפרטורת התכת הבדיל ללא עופרת גבוהה בכ-40 מעלות צלסיוס מבדיל עופרת רגיל (217 לעומת 179) ובמשחות בדיל, המיועדות להרכבת מעגלים בטכנולוגיות המשטח (SMT) יש גם פלקסים ייחודיים, המתאימים לטמפרטורות אלו.

לקבלת הרכבה טובה ואמינה מצד אחד ומניעת חימום יתר מצד שני, חשוב שהרכיבים, החלקים, הכרטיס המודפס וחומרי ההלחמה יהיו כולם באותה טכנולוגיה: מעגל רגיל, או LF. לשם כך ארוטק פיתחה תהליכים מיוחדים , שמתאימים לתכונות החומרים האלו עם ציוד הרכבה מיוחד.

כאשר מנסים לערבב טכנולוגיות, כגון רכיבים LF עם כרטיס רגיל או כרטיס LF עם רכיבים רגילים או רכיבים משני הסוגים, אז אי ההתאמה יכולה לצור בעיות איכות בהלחמה ו/או פגיעה בשל חימום יתר.

אם בכל זאת יש צורך בכך, אז על היצרן או קבלן המשנה המרכיב את המעגלים לדאוג לבנות תהליכים מיוחדים עם חומרים מיוחדים למניעת פגיעה באיכות המעגלים. יש לזכור כי מעגלים בטכנולוגיה מעורבת אינם עומדים בתקן ROHS. קבלן משנה אחראי ידאג ליידע את לקוחותיו עוד בשלב תכנון המעגל ובזמן עריכת הכרטיס המודפס על השוני בין הטכנולוגיות (בבחירת רכיבים או בתכנון גודל פדים), על מנת להתאים אותם לדרישות והמגבלות ולהבטיח ייצור אופטימאלי ואיכותי.

בארוטק מייצרים ומרכיבים מעגלים בהתאם לדרישות תקן ROHS על פי דרישות הלקוח וצרכי המוצר. לארוטק את הידע והכלים הדרושים להתאים את תהליכי היצור והחומרים לתקן על פי הערכים הפיזיקאליים הנדרשים, כמו התאמת טמפרטורת ההתכה של בדיל ללא שימוש בעופרת והקפדה שכל רכיבי ההלחמה והמעגל המודפס יתבססו על טכנולוגיה זהה המתאימה לתכונות החומרים המסוימים.